Minggu, 29 Oktober 2017

Crystal Mosque Kuala Trengganu

Masjid Kristal Kuala Trengganu

Crystal Mosque atau masjid Kristal adalah masjid di Kuala Trengganu, Negeri Trengganu, Malaysia. Masjid ini berada di Taman Tamadun atau taman Budaya Islam (Islamic Heritage Park) di pulau Wan Man, Kuala Trengganu. Pulau Wan Man ini berada di tepian pantai timur Trengganu, salah satu pulau kecil dari ratusan pulau kecil di Malaysia.

Disebut Masjid Kristal, karena memang begitu banyak Kristal yang digunakan untuk pembangunan masjid ini. Meskipun tentu saja material bangunan pada umumnya seperti baja dan beton bertulang tetap dipergunakan untuk pembangunan masjid ini. Hanya karena dominasi material Kristal pada bagian ekteriornya yang menjadikan masjid ini disebut dengan Masjid Kristal.

Masjid Kristal
Pulau Wan Man, 21000 Kuala Terengganu
Terengganu, Malaysia
itc.gov.my



Pembangunannya dilaksanakan pada tahun 2006 hingga tahun 2008 dan dibuka secara resmi oleh Raja Malaysia ke 13 Yang di-Pertuan Agong, Sultan Mizan Zainal Abidin yang juga merupakan Sultan Terengganu, pada tanggal 8 Februari 2008

Turut hadir dalam upacara peresmian tersebut Perdana Menteri Dato' Seri Abdullah Ahmad Badawi. Sedangkan Yang Di-Pertuan Agong, Tuanku Mizan Zainal Abidin hadir bersama Raja Permaisuri Agong, Tuanku Nur Zahirah berangkat ke Peresmian Masjid Kristal di Pulau Wan Man, Kuala Terengganu pada 8 Februari 2008 jam 6.00 petang.

Masjid Kristal di siang hari

Pembangunan masjid ini disebut sebut menghabiskan dana sekitar The RM250 juta ringgit Malaysa, berdekatan dengan masjid ini terdapat banyak replika bangunan bangunan masjid terkenal dunia.

Masjid ini memiliki luas 2.146 meter persegi dan berkapasitas 700 jamaah. Selain itu, masjid ini juga dilengkapi dengan sarana teknologi dan jaringan WiFi sebagai akses internet guna membaca al-Qur'an elektronik.

Penggunaan teknologi lainnya pada masjid ini adalah pada system tata cahayanya yang memungkinkannya tampak bersinar di malam hari dalam dominasi warna hijau yang menyejukkan mata.

Referensi


Baca Juga


Tidak ada komentar:

Posting Komentar

Dilarang berkomentar berbau SARA